• زين العابدين قرباني

  • نام پدر :اسماعيل

    شهر محل سکونت :رشت

    درجه علمی :اجتهاد

    مذهب : تشيع

    ملیت : ايراني

    تخصص :

  • مقدمات
    سيوطي، مغني، حاشيه، سيد شفيع واحدي (لاهيجان)؛
    مطول، معالم، محسن جهانگيري، آيت الله گيلاني (قم)؛
    لمعه، امام موسي صدر(قم)؛
    قوانين آيت الله سيدرضا صدر (قم).
    سطح
    رسايل و مكاسب، آيت الله مشكيني(قم)؛
    كفايه، آيت الله مجاهدي تبريزي، آيت الله سلطاني (قم)؛
    منظومه سبزواري، آيت الله منتظري(قم).
    خارج فقه و اصول
    آيت الله بروجردي؛
    امام خميني؛
    آيت الله گلپايگاني؛
    آيت الله ميرزا هاشم آملي؛
    آيت الله شيخ عباس علي شاهرودي؛
    شفا، اسفار تفسير: علامه طباطبايي.)


  • آثار مرتبط:
  • استاد حوزه و دانشگاه؛
    قاضي شرع استان گيلان؛
    نماينده مجلس شوراي اسلامي در دوره دوم از سوي مردم آستانه اشرفيه؛
    رياست كميسيون ارشاد مجلس؛
    نماينده مجلس خبرگان رهبري در دوره دوم و سوم از استان گيلان.)

    فعاليتها:
    تدريس در حوزه و دانشگاه؛
    مبارزه عليه رژيم منفور پهلوي با سخنراني¬هاي افشاگرانه، پخش اعلاميه؛
    تبليغ احكام اسلام؛
    برگزاري دو كنگره به منظور بزرگداشت ملا عبدالرزاق لاهيجي و حزين لاهيجي در لاهيجان؛
    امامت جمعه و جماعت (لاهيجان و تهران)؛
    دستگير و زنداني و تبعيد شدن از سوي ساواك؛
    نماينده مجلس شوراي اسلامي؛
    نماينده مجلس خبرگان رهبري؛
    حضور در جبهه ها.)
  • به سوي جهان ابدي؛
    تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي؛
    اسلام و حقوق بشر؛
    علل پيشرفت اسلام و انحطاط مسلمين؛
    در سايه قلم؛
    اصول دين در پرتو كلام معصومين(ع)؛
    فلسفه آفرينش انسان؛
    جبر و اختيار؛
    پيشينه تاريخي فرهنگي لاهيجان و بزرگان آن؛
    اخلاق و تربيت اسلامي؛
    علم حديث؛
    زيربناي صلح جهاني؛ (با همكاري سيدهادي خسروشاهي)؛
    تفسير جامع آيات الاحكام؛
    بزرگترين بيماري قرن بيستم.
    ترجمه:
    ترجمه ج 9 و 10 الغدير؛
    ترجمه خلق الاجمال ملاصدرا؛
    تصحيح و تعليق و مقدمه بر گوهر مراد فياض لاهيجي؛
    مقدمه و پاورقي بر مناجات شعبانيه آيت الله گيلاني؛
    مقدمه و پاورقي بر زيارت امين الله آيت الله گلپايگاني؛
    مقدمه بر قرآن و سنن الهي آيت الله گيلاني؛
    يادنامه حكيم فياض لاهيجي و..
  • اساتيد
  • آيت الله بروجردي؛
    آيت الله گلپايگاني؛
    آيت الله ميرزا هاشم آملي؛
    آيت الله شاهرودي؛
    علامه طباطبايي؛
    امام خميني؛
    آيت الله منتظري؛
    آيت الله سيدرضا صدر؛
    امام موسي صدر؛
    محسن جهانگيري؛
    آيت الله گيلاني؛
    سيد شفيع واحدي

  • حجت الاسلام شيخ زين العابدين قرباني در سال 1312 شمسي در خانواده­اي متدين روستايي از توابع آستانه اشرفيه متولد شد. وي در پنج سالگي پدرش را از دست داد و تحت سرپرستي مادر قرار گرفت.حجت الاسلام قرباني تا چهارده سالگي در زادگاهش بود و به كشاورزي مشغول بود. وي تحصيلات خود را در مكتب خانه نزد حاجي گل صفري و برادرش حاج عبدالرسول قرباني آموخ آيت‌الله شيخ زين‌العابدين قرباني در سال 1312 هـ .ش برابر با 1352 هـ .ق در خانواده‌اي متدين روستايي از توابع آستانه اشرفيه استان گيلان متولد شد. وي در پنج سالگي پدرش را از دست داد و تحت سرپرستي مادر قرار گرفت. آيت‌الله قرباني تا چهارده سالگي در زادگاهش بود و به كشاورزي مشغول بود. وي تحصيلات خود را در مكتب‌خانه آموخت و در كنار آن با خواندن كتاب جودي، طريق البكاء، سيدالانشاء، عاق والدين، حمزة سيدالشهدا و كتاب‌هاي رايج آن روز بر دانش خود افزود. آيت‌الله قرباني در سال 1327 هـ .ش تحصيلات حوزوي خود را به صورت رسمي در مدرسه علميه جامع لاهيجان آغاز نمود و در مدت دو سال، سيوطي، مغني و حاشيه را نزد حاج سيد شفيع واحدي خواند. سپس وي در سال 1329 هـ .ش براي ادامه تحصيل به قم رفت و در تمام مقاطع درسي تا درس خارج بزرگان حوزه شركت كرد. اساتيد وي در حوزه علميه قم عبارتند از: حجج اسلام و آيات عظام: محسن جهانگيري و محمدي گيلاني (مطوّل و معالم) محمدتقي ستوده و حسين نوري همداني (جلدين لمعه) سيد موسي صدر (قوانين) سيد رضا صدر و حسينعلي منتظري (منظومه سبزواري) ميرزا علي مشكيني (رسائل و مكاسب) ميرزا محمد مجاهدي تبريزي و سيد محمدباقر سلطاني طباطبايي (جلدين كفايه).وي پس از پايان يافتن دوره سطح در درس تكميلي خارج فقه حضرات آيات: سيد حسين بروجردي و امام خميني حضور يافت و شفا، اسفار و تفسير را از محضر علامه طباطبايي بهره برد. پس از تبعيد امام، از محضر حضرات: سيد محمدرضا گلپايگاني، ميرزا هاشم آملي و شيخ عباسعلي شاهرودي استفاده نمود.از سال 1330 ـ 1342 هـ .ش دوران شكل‌گيري شخصيت علمي و سياسي وي بود. آشنايي او با شهيد سيد مجتبي نواب صفوي سبب شد تا شور انقلابي و ضد ستم‌شاهي و استكبارستيزي وي شكل گيرد. و عملاً در صف فدائيان اسلام واقع شود و در اين راه فعاليت‌هاي انقلابي انجام دهد. از سوي ديگر، رابطه شاگردي و علمي استاد قرباني با علامه طباطبايي و امام خميني(ره) روح پژوهش را در وي زنده كرد. ارتباط او با شهيد بهشتي و آيت‌الله مكارم شيرازي اشتياق به فراگيري علوم و مسائل روز را در وي به وجود آورد. ازاين‌رو، تابستان‌ها در دبيرستان علوي و در كنار افرادي چون: اكبر هاشمي رفسنجاني، عبدالرحيم رباني املشي، محمدرضا مهدوي كني و محمد امامي كاشاني و... به تحصيل پرداخت و دوره زبان انگليسي را در دبيرستان دين و دانش قم با آقايان: مصباح يزدي، شهيد حيدري نهاوندي كه هاشمي رفسنجاني و رباني املشي گذراند. وي در جلسه چهل نفري شهيد بهشتي درباره حكومت اسلامي حركت كرد و بزرگان بسياري از قبيل حضرات آيات مشكيني، سبحاني، هاشمي، امامي، محمدي گيلاني و... در آن شركت مي‌كردند، حضور داشت. پس از مسافرت شهيد بهشتي به آلمان، آيت‌الله قرباني به جرم مبارزه عليه رژيم به دست ساواك دستگير شد.ديري نپاييد كه جلسه اصول عقايد شيعه آيت‌الله مكارم داير شد و وي جزو مستشكلين آن بود. اين فقيه مبارز از سال 1340 هـ .ش به بعد كه مجله مكتب اسلام، مكتب تشيع و مؤسسه در راه حق پا به عرصه مطبوعات ديني نهادند، با تمام آنها همكاري نمود. وي عضو هيئت تحريريه مكتب اسلام و نسل جوان و در راه حق بود و در روزنامه‌هاي نداي حق، وظيفه و ديگر روزنامه‌ها مقالاتي مي‌نوشت. ازاين‌رو، يكي از نويسندگان حوزه شناخته مي‌شود.ايشان حدود 35 اثر تأليفي، ترجمه‌اي نيز پديد آورده است. وي در مدتي كه در زندان بود، فرصت يافت تا كتاب‌هايي از جمله: ترجمه الغدير، فلسفه آفرينش انسان و جبر و اختيار را تكميل بررسي نهج‌البلاغه موضوعي، اثر معاديخواه به وسيله استاد مطهري به وي سپرده شد. در آن زمان به پيشنهاد شهيد مطهري به تهران رفت و امامت مسجد ابوالفضل خيابان تاج (سابق) را به عهده گرفت. وي حدود سه ماه در آن مسجد حضور داشت و در اين مدت شب‌ها تفسير مي‌گفت و روزهاي پنج‌شنبه، جلساتي با برخي بزرگان درباره بحث موضوعي نهج‌البلاغه در كتاب‌خانه مسجد داشت.دعوت وي از شخصيت‌هاي انقلابي سبب شد تا مسجد رونق ويژه‌اي پيدا كند و هنوز چند صباحي نگذشته بود كه از سوي ساواك، هيئت امناي مسجد را فرا خواندند و گفتند: «اين شيخ حق نماز خواندن در اين مسجد را ندارد.» ازاين‌رو، وي ناگزير به لاهيجان بازگشت.شب عيد فطر سال 1357 و طبق معمول در مسجد آقا سيد حسين لاهيجان كه مركز انقلابيون بود منبر رفت. بعد از منبر، جوانان پرشور و متدين به خيابان ريختند و مشروب‌فروشي‌ها و مراكز فساد را تخريب كردند. در روز 22 بهمن همان سال، چماق‌داران طرف‌دار شاه به خانه وي حمله و تهديد به آتش زدن خانه كردند. با پيروزي انقلاب، منطقه دست‌خوش ناآرامي تحميل شده از سوي سلطنت‌طلبان، كمونيست‌ها و منافقين شد. ازاين‌رو، مسئوليت وي سنگين‌تر گرديد. در آن زمان آيت‌الله مهدوي كني مسئوليت كميته انقلاب اسلامي شرق گيلان؛ يعني از آستانه تا چابكسر را به او سپرد. پس از چندي از سوي جامعه مدرسين، قضاوت شرع استان گيلان به ايشان محول گرديد تا اوضاع قضايي استان را تا حدودي سر و سامان دهد. ايشان حدود دو سال قاضي استان بود تا دادگستري‌ها داير شد و قضات ديگر به ياري ايشان آمدند.وي پس از آن از سوي امام به امامت جمعه رشت منصوب شد. همچنين در دوره دوم مجلس شوراي اسلامي با حفظ امامت جمعه، از ‌آستانه اشرفيه به مجلس راه يافت و در تمام مدت چهار سال رياست كميسيون ارشاد مجلس را به عهده داشت. وي پس از پايان دوره نمايندگي مجلس مجدداً و حسب‌الامر مقام معظم رهبري به لاهيجان بازگشت، ولي اين بار بيشتر وقتش را صرف نوشتن و كار فرهنگي مي‌كرد.اين فعاليت‌ها و مسئوليت‌ها مانع وي از انديشيدن به مسائل جنگ و حضور در جبهه نشد. او همواره در تجهيز نيروها و حفظ پشت جبهه و فراهم كردن امكانات تلاش مي‌كرد. بارها به جبهه مي‌رفت و به تبليغ و تقويت روحيه رزمندگان مي‌پرداخت. آيت‌الله قرباني در دوره دوم و سوم خبرگان رهبري از استان گيلان انتخاب شد و اكنون نيز عضو خبرگان رهبري است. آيت‌الله قرباني به دليل تعهد و مسئوليتي كه خود را ملزم به رعايت‌ آن مي‌دانست، هرگز چه در حوزه علميه قم و چه در شهرستان لاهيجان از كار علمي و تدريس جدا نشد. وي در حوزه علميه تا دوره سطح را تدريس كرد و مدتي نيز براي جمعي از روحانيون، خارج عروه، به‌ويژه اجتهاد و تقليد آن را تدريس نمود. در دانشگاه لاهيجان و دانشگاه امام صادق تهران به تدريس اصول استنباط، محكم و متشابه و جبر و اختيار و در دانشگاه علوم پزشكي تهران به تدريس معارف و در دانشگاه آزاد اسلامي لاهيجان آيات الاحكام، معارف، علم حديث و خلاف شيخ طوسي و اصول فقه مظفر و تفسير تدريس نمود.در سال‌هاي 1372 و 1374 شمسي دو كنگره به منظور بزرگداشت ملا عبدالرزاق لاهيجي و حزين لاهيجي در لاهيجان برگزار كرد و كتاب‌هاي زيادي از اين دو عالم نامدار با تصحيح و تعليق وي و همكاران، چاپ و منتشر شده است، از قبيل: گوهر مراد، سرمايه ايمان، ديوان فيّاض و حزين و... . آخرين فعاليت او در اين زمينه، تدارك مقدمات كنگره مرحوم سلار ديلمي صاحب المراسم العلويه است كه در لاهيجان برگزار مي‌شود.ت و در كنار آن با خواندن كتاب جودي، طريق البكاء، سيّدالانشاء، عاق والدين، حمزة سيّدالشّهدا و كتاب هاي رايج آن روز بر دانش خود افزود.حجت الاسلام قرباني در سال 1327 شمسي تحصيلات حوزوي خود را به صورت رسمي در مدرسه علميه جامع لاهيجان آغاز نمود.دو سال سيوطي، مغني و حاشيه را نزد مرحوم حاج سيّد شفيع واحدي رحمه الله خواندم. طي دو سال در سال 1329 شمسي براي ادامه تحصيل به قم رفتم و تمام مقطع هاي درسي تا درس خارج بزرگان حوزه شركت كرد.اساتيد وي در حوزه علميّه قم عبارت اند از: حجج اسلام و آيات عظام: محسن جهانگيري و آية اللّه گيلاني (مطوّل و معالم) آية اللّه ستوده و آية اللّه حسين نوري همداني (جلدين لمعه) امام موسي صدر (قوانين) آية اللّه سيّدرضا صدر و آية اللّه منتظري (منظومه سبزواري) آية اللّه مشكيني (رسايل و مكاسب) آية اللّه مجاهدي تبريزي و آية اللّه سلطاني (جلدين كفايه).پس از پايان يافتن دوره سطح به درس تكميلي خارج فقه آية اللّه بروجردي راه يافت. هشت سال نيز مداوم در درس مرحوم امام قدّس سرّه حضور يافت و يك دوره اصول و قسمت هايي از طهارة و مكاسب را خدمت ايشان خواند. شفا و اسفار و تفسير را از محضر علّامه طباطبايي بهره برد. پس از تبعيد امام، از محضر آية اللّه گلپايگاني، حاج ميرزا هاشم آملي و حاج شيخ عباسعلي شاهرودي استفاده نمودم.از سال 1330 ـ 1342 شمسي دوران شكل گيري شخصيّت علمي و سياسي وي بود. آشنايي او با مرحوم نوّاب صفوي سبب شد تا شور انقلابي و ضدّ ستم شاهي و استكبار ستيزي در وي جوشيدن گيرد و عملاً در صف فداييان اسلام قرار گرفت. در اين راه فعاليت­هاي انقلابي بسياري داشت. از سوي ديگر، رابطه شاگردي و علمي حجت­الاسلام باقري با علّامه طباطبايي و امام خميني قدّس سرّه روح پژوهش را در وي زنده كرد. ارتباط او با شهيد بهشتي و آية اللّه مكارم شيرازي اشتياق به فراگيري علوم و مسايل روز را در وي به وجود آورد. از اين رو، تابستان ها در دبيرستان علوي و در كنار افرادي چون: هاشمي رفسنجاني، ربّاني املشي، مهدوي كني، امامي كاشاني و... به تحصيل پرداخت و دوره زبان انگليسي را در دبيرستان دين و دانش قم با آقايان: مصباح يزدي، شهيد حيدري نهاوندي، هاشمي رفسنجاني و ربّاني املشي گذراند.حجت­الاسلام باقري در جلسه چهل نفري شهيد بهشتي درباره حكومت اسلامي بود و بزرگان بسياري از قبيل: آية اللّه مشكيني، سبحاني، هاشمي، امامي، محمدي گيلاني و... در آن شركت مي كردند، شركت داشت. پس از مسافرت شهيد بهشتي به آلمان، حجت الاسلام باقري به جرم مبارزه عليه رژيم به دست ساواك شد. ديري نپاييد كه جلسه اصول عقايد شيعه آية اللّه مكارم داير شد و وي جزء مستشكلين آن بود. اين فقيه مبارز از سال 1340شمسي به بعد سال كه مجلّه مكتب اسلام، و مكتب تشيّع و مؤسّسه در راه حق پا به عرصه مطبوعات ديني نهادند، با تمام آن ها همكاري نمود. وي عضو هييت تحريريه مكتب اسلام و نسل جوان و در راه حق بود و در روزنامه هاي نداي حق، وظيفه و ديگر روزنامه ها مقالاتي مي نوشت. ازاين­رو، يكي از نويسندگان حوزه شناخته مي­شود.وي حدود 35 اثر تأليفي، ترجمه اي دارد كه از جمله آن است.1. به سوي جهان ابدي؛ 2. تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي؛ 3. اسلام و حقوق بشر؛حجت الاسلام باقري به دليل تعهّد و مسيوليّتي كه خود را ملزم به رعايت آن مي دانست، هرگز چه در حوزه علميّه قم و چه در شهرستان لاهيجان از كار علمي و تدريس جدا نشد. وي در حوزه علميّه تا سطح را تدريس كرد و مدتي نيز براي جمعي از روحانيون، خارج عروه، به ويژه اجتهاد و تقليد آن را تدريس نمود. او در كنار كارهاي حوزوي در نمايندگي مجلس در دوره دوم انتخا شد. در دانشگاه لاهيجان و دانشگاه امام صادق تهران به تدريس اصول استنباط، محكم و متشابه و جبر و اختيار و در دانشگاه پزشكي تهران به تدريس معارف و در دانشگاه آزاد اسلامي لاهيجان آيات الاحكام، معارف، علم حديث و خلاف شيخ طوسي و اصول فقه مظفر و تفسير تدريس مي­كند.در سال هاي 1372 و 1374 شمسي دو كنگره به منظور بزرگ داشت ملّاعبدالرّزاق لاهيجي و حزين لاهيجي در لاهيجان برگزار كرد و كتاب هاي زيادي از اين دو عالم نام دار با تصحيح و تعليق وي و همكاران چاپ و منتشر شده است، از قبيل: گوهر مراد، سرمايه ايمان، ديوان فيّاض و حزين و... آخرين فعّاليّت او در اين زمينه، تدارك مقدّمات كنگره مرحوم سلّار ديلمي صاحب المراسم العلويه است كه در لاهيجان برگزار مي شود.وي در مدتي كه در زندان بود، فرصت يافت و تا كتاب هايي از جمله: ترجمه الغدير، فلسفه آفرينش انسان و جبر و اختيار را تكميل بررسي نهج البلاغه موضوعي، اثر معاديخواه به وسيله استاد مطهّري به وي سپرده شد. در آن زمان به پيشنهاد شهيد مطهري به تهران رفت و امامت مسجد ابوالفضل خيابان تاج (سابق) را به عهده گرفت. وي حدود سه ماه در آن مسجد و شب ها تفسير تدريس مي­كرد و روزهاي پنج شنبه، جلسه اي با آية اللّه مهدوي كني و آية اللّه هاشمي رفسنجاني درباره بحث موضوعي نهج البلاغه در كتاب خانه مسجد داشت.دعوت وي از شخصيّت هاي انقلابي سبب شد تا مسجد رونق ويژه اي پيدا كند و هنوز چند صباحي نگذشته بود كه از سوي ساواك، هييت امناي مسجد را فرا خواندند و گفتند: «اين شيخ حق نماز خواندن در اين مسجد را ندارد». ازاين­رو، وي ناگزير به لاهيجان بازگشت.شب عيد فطر سال 1357 و طبق معمول در مسجد آقا سيّد حسين لاهيجان كه مركز انقلابيان بود منبر رفت. بعد از منبر، جوانان پرشور و متديّن به خيابان ريختند و مشروب فروشي ها و مراكز فساد را تخريب كردند. در روز 22 بهمن همان سال، چماق داران طرف دار شاه به خانه وي حمله و تهديد به آتش زدن خانه كردند. با پيروزي انقلاب، منطقه دست خوش ناآراميِ تحميل شده از سوي سلطنت طلبان، كمونيست ها و منافقين شد. از اين رو، مسيوليّت وي سنگين تر گرديد. در آن زمان آية اللّه مهدوي كني مسيوليّت كميته انقلاب اسلامي شرق گيلان؛ يعني از آستانه تا چابكسر را به او سپرد. پس از چندي از سوي جامعه مدرسين به قضاوت شرع استان گيلان و اوضاع قضايي استان را تا حدودي سروسامان داد و حدود دو سال قاضي استان بود تا دادگستري ها داير شد و قضات ديگر به ياري وي آمدند.فرمان امامت جمعه را به نام من صادر فرمودند.پس از آن از سوي امام به امامت جمعه رشت منصوب شد. همچنين در دوره دوم مجلس شوراي اسلامي با حفظ امامت جمعه، از آستانه اشرفيه به مجلس راه يافت و تمام مدت چهار سال را رياست كميسيون ارشاد مجلس را به عهده داشت. وي پس از پايان مجلس مجدّداً و حسب الامر مقام معظّم رهبري به لاهيجان باز گشت، ولي اين بار بيش تر وقتش را صرف نوشتن و كار فرهنگي مي كرد.اين فعّاليّت ها و مسيوليّت ها مانع وي از انديشيدن به مسايل جنگ و حضور در جبهه نشد. او همواره در تجهيز نيروها و حفظ پشت جبهه و فراهم كردن امكانات تلاش مي كرد. بارها به جبهه رفته به تبليغ و تقويت روحيّه رومندگان مشغول بود.حجت الاسلام باقري در دوره دوم و سوم خبرگان رهبري از استان گيلان انتخاب شد و اكنون نيز عضو خبرگان رهبري است.